Awaria na autostradzie – dzwonić po obcą pomoc drogową, czy czekać na swoją?
Autorem artykułu jest Tomasz Galicki
Autostrady w Polsce wciąż kojarzą się z czymś abstrakcyjnym. W ich długości, w niczym nie umywamy się do naszych zachodnich sąsiadów – Niemców – którzy ich budowę rozpoczęli już po II Wojnie Światowej. Jednak i u nas, ślimaczym tempem, ale jednak pojawiają się ich kolejne odcinki.
Nam zdarza się z nich czasem korzystać. Łączna ich długość wynosi w Polsce prawie 2 tysiące kilometrów, z czego zaledwie połowa jest gotowa do przejazdu – pozostałe wciąż się budują. Tak, czy inaczej Polacy pokonują odcinki autostrady A1, A2 i A4, które są najdłuższe. Należy wziąć pod uwagę fakt, iż na autostradach obowiązują trochę inne zasady poruszania się, niż np. na drogach ekspresowych. Wśród najważniejszych można wymienić – zakaz zawracania, poruszanie się z prędkością maksymalnie 130 km/h, zakaz holowania oraz zakaz zatrzymywania się i postoju. Co jednak, gdy dojdzie do awarii? Najprościej byłoby wezwać pomoc, zwłaszcza, jeśli posiadamy ubezpieczenie assistance. Jednak zwykle pomoc drogowa rekomendowana przez naszego ubezpieczyciela nie przyjeżdża od razu – czas ucieka, a my w każdej chwili możemy otrzymać mandat. Dlaczego?
Zgodnie z Kodeksem Drogowym, jeśli dojdzie do awarii jesteśmy zobowiązani usunąć pojazd z jezdni, włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 metrów za pojazdem, następnie powiadomić Centrum Zarządzania Autostradą. Dość szybko powinna pojawić się pomoc drogowa, jednak będzie to obsługa, której nie uwzględnia nasz ubezpieczyciel. Co zrobić? Oczywiście holować, jednak możliwie jak najkrócej. Możemy poprosić pomoc, żeby odholowała nas do najbliższej stacji benzynowej, czy zjazdu z autostrady – zapłacimy zdecydowanie mniej, niż gdybyśmy zażyczyli sobie holowanie, np. 100-kilometrowe. W bezpiecznym miejscu możemy już czekać na pomoc od naszej firmy ubezpieczeniowej. To, na jakim odcinku będziemy mieli darmowe holowanie, zależy od OWU, czyli ogólnych warunków ubezpieczenia. Zwykle, jeśli assistance jest w pakiecie z OC i AC, to proponowane są korzystniejsze warunki, niż gdybyśmy się decydowali na samo assistance. Najczęściej holowanie obejmuje odcinek do 150-200 km, więc w wielu przypadkach możemy dojechać do domu, choć najlepiej od razu do warsztatu.
Co zrobić, gdy w oczekiwaniu na pomoc, na autostradzie pojawi się policja? Oczywiście nie wpadać w panikę, tylko wytłumaczyć, że stosowne służby obsługujące autostradę zostały już powiadomione o zdarzeniu. Wtedy o mandacie nie będzie mowy.
--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz