Przerwa w działalności, czyli jak uchronić firmę przed utratą zysku
Autorem artykułu jest Radosław Nowak
Czy zastanawiałeś lub zastanawiałaś się kiedyś, jakie mogą być faktyczne następstwa np. pożaru w zakładzie produkującym, powiedzmy obuwie? Zresztą towar nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. Faktem jest jednak to, że ubezpieczenie, o którym chcemy Ci opowiedzieć, tyczy się w dużej mierze właśnie...
Czy zastanawiałeś lub zastanawiałaś się kiedyś, jakie mogą być faktyczne następstwa np. pożaru w zakładzie produkującym, powiedzmy obuwie? Zresztą towar nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. Faktem jest jednak to, że ubezpieczenie, o którym chcemy Ci opowiedzieć, tyczy się w dużej mierze właśnie producentów, ale także dystrybutorów, czy wszelkich firm, których działalność koncentruje się w jednym, strategicznym dla danej firmy miejscu.
Każde przedsiębiorstwo, które myśli o zabezpieczeniu swojej działalności, a przede wszystkim własnego majątku, decyduje się na wykupienie polisy od ognia i innych zdarzeń losowych. Jest to standardowy rodzaj ochrony ubezpieczeniowej, uzupełnianej innymi, dodatkowymi typami ubezpieczeń. Ten podstawowy i najbardziej popularny zakres zabezpieczenia, na pewno spełnia swoją funkcję, ale tylko w odniesieniu do najbardziej powszechnych szkód i najbardziej typowych strat, będących ich wynikiem.
Co się dzieje w przypadku pożaru całego budynku? Przede wszystkim firma ponosi straty w zniszczonym wskutek pożaru mieniu (budynek, wyposażenie, komputery, itd.). Jeżeli więc firma wykupiła wcześniej polisę od ognia i innych żywiołów, opiewającą na odpowiednie sumy ubezpieczenia, odpowiednio niskie udziały własne i tzw. franszyzy integralne, problem pozornie wydaje się rozwiązany. W końcu towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci odszkodowanie, za które można będzie naprawić szkody i odbudować utracony majątek. Owszem, ale to tylko fragment szerszego problemu. Uzyskanie odszkodowania za zwykłe straty w majątku, to nie wszystko. Pozostają, bowiem jeszcze szkody będące następstwem przerwy w działalności takiego przedsiębiorstwa. Zwykłe ubezpieczenie od ognia, nie zrekompensuje negatywnych skutków przerwy, spowodowanej taką szkodą, czyli strat finansowych, polegających na braku lub obniżeniu obrotów firmy (o zysku już nie wspominając!).
Takie dodatkowe ubezpieczenie, uzupełniające podstawową polisę od pożaru i innych zdarzeń losowych (ewentualnie uzupełniając tzw. ubezpieczenie od wszystkich ryzyk), określane jest wśród ubezpieczeniowców mianem ubezpieczenia od przerw w działalności lub ubezpieczeniem od utraty zysku. Zabezpiecza ono, bowiem planowany wynik finansowy przedsiębiorstwa, na wypadek przerwy lub zakłócenia działalności, spowodowanego „zwykłą” szkodą majątkową.
A oto kilka podstawowych danych o ubezpieczeniu od utraty zysku:
Ubezpieczeniu podlega tu zysk brutto, na który w tym przypadku składają się: planowany zysk operacyjny oraz planowane koszty stałe.
Odpowiedzialność odszkodowawcza zakładu ubezpieczeń, zazwyczaj rozpoczyna się z chwilą powstania szkody w mieniu, powodującej przerwę lub zakłócenie działalności firmy (np. pożar). W czasie uzgodnionego, maksymalnego okresu odszkodowawczego (najczęściej jest to jeden rok) będą pokrywane straty w zysku operacyjnym, oraz rekompensowane koszty stałe, ponoszone pomimo trwającej przerwy w działalności.
Odpowiedzialność, w zależności od tego, z jakim zakładem ubezpieczeń mamy do czynienia, kończy się w momencie uzyskania przez ubezpieczoną firmę takich wyników, jakie byłyby osiągnięte, gdyby szkoda w ogóle nie wystąpiła, lub z chwilą wznowienia działalności, po odtworzeniu zniszczonego mienia.
Sumę ubezpieczenia wylicza się na podstawie dokumentów finansowych, za ostatni zamknięty rok obrachunkowy. Od obrotu netto (bez VAT), należy odjąć wysokość kosztów zmiennych, przypadających na ten obrót. Aby uaktualnić otrzymany wynik - należy go podwyższyć o planowany wzrost w roku bieżącym i następnym.
Standardowym warunkiem zawarcia ubezpieczenia, jest złożenie pisemnego wniosku, zawierającego m.in. takie informacje jak:
- czy proces produkcyjny jest sterowany komputerowo,
- czy występują odcinki produkcji,
- czy w ubezpieczonym przedsiębiorstwie znajduje się wyposażenie w urządzenia, których zniszczenie automatycznie spowoduje znaczące zakłócenia lub wstrzymanie działalności całego bądź części zakładu,
- czy firma używa specjalistycznych, trudno dostępnych maszyn, materiałów lub surowców.
Przy ustalaniu wysokości stawki bierze się pod uwagę m.in. branżę, w jakiej działa ubezpieczający, prawdopodobieństwo wystąpienia szkód majątkowych objętych ubezpieczeniem, itp. oraz stopień skomputeryzowania procesu produkcji. Wysokość stawek zawiera się przeciętnie w przedziale 0,8 - 5 promila sumy ubezpieczenia.
Jak wspominaliśmy wyżej, ubezpieczenie to nie należy to typowych, dlatego przypadku zainteresowania wprowadzeniem we własnej firmie ubezpieczenia od utraty zysku, warto pomyśleć o skorzystaniu z usług brokera ubezpieczeniowego, czyli fachowca, który swoim doświadczeniem, oraz kwalifikacjami pomoże wybrać najkorzystniejszą ofertę, tak pod względem ceny, jak i również wartości merytorycznych.
Remigiusz Macyszyn, Radosław Nowak
www.DobryBroker.pl
---
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz