środa, 15 grudnia 2010

Progi ubezpieczenia oc – pojemność silnika a ubezpieczenie obowiązkowe

Progi ubezpieczenia oc – pojemność silnika a ubezpieczenie obowiązkowe


Autorem artykułu jest Marta Pakulińska




Chcemy jeździć najlepszymi z możliwych samochodami. Każdy zakup nowego auta to w pierwszej kolejności spojrzenie na nasze potrzeby, komfort, dość krótka często analiza kosztów eksploatacji, a może przede wszystkim spełnienie marzenia?

Niewielu zastanawia się wtedy nad tym, że pojemność silnika naszego nowo zakupionego pojazdu wpłynie znacząco na wysokość przyszłej składki, jaką obejmują ubezpieczenia obowiązkowe OC. Ponadto, w niektórych przypadkach zapłacimy też znacznie podwyższoną kwotę podatku akcyzowego. Czy jednak z powodu wysokości składki warto porzucać dobre ubezpieczenie auta i tylko dlatego zdecydować się na zakup modelu o mniejszej pojemności silnika? Zdecydowanie nie. Warto jednak sprawdzić wysokość oszacowanej składki na ubezpieczenia obowiązkowe pojazdu, gdyż stanowi to przyszły, stały wydatek związany bezpośrednio z eksploatacją naszego samochodu.


Progi ubezpieczenia OC, zależne od pojemności silnika rejestrowanego i ubezpieczanego pojazdu, powodują nawet do kilkuset złotych większą opłatę roczną w ramach składki AC i OC. To, czy kupujemy właśnie dobre ubezpieczenie auta, nie wynika z kwoty, jaką będziemy zmuszeniu za nie uiścić. Idealnie dopasowane do nas i naszych oczekiwań auto może być po prostu nabytkiem niewspółmiernie kosztownym do naszych finansowych możliwości. A zatem w planowanie zakupu nowego samochodu warto wpisać jeszcze jedną pozycję, obowiązkową niczym do późniejszego płacenia ubezpieczenia obowiązkowe.


Jak zatem traktować oferty reklamowe towarzystw ubezpieczeniowych, które przedstawiają nam konkretne przykłady liczbowe na dobre ubezpieczenie auta w konkretnych liczbach? Jednym słowem: ostrożnie i z należytym dystansem, jaki trzeba mieć wobec wszystkich reklam. Przykładowe kwoty ubezpieczeń podanych w reklamie nie zawierają progów ubezpieczeń dla aut o danej pojemności silnika i jasno określonych warunków, jakie należy spełnić, by wykupić takie tanie OC, jak z reklamowanej polisy.


Analitycy wskazują, że rozpiętość w tabeli pojemności silnika wprowadza do ofert z wysokością składek istotne różnice, a przecież należy wziąć też pod uwagę pozostałe czynniki, związane np. z wiekiem i doświadczenie kierowcy. Przykładowo, biorąc pod uwagę wyłącznie pojemność silnika, dla aut z tymi o pojemności mniejszej niż 1049 cm3, składka OC wyniesie ok. 1065 zł dla doświadczonego, a prawie 4169 dla młodego kierowcy. Gdy pojemność silnika przekracza już 2049 cm3, składka rośnie do ponad 1340 zł (odpowiednio więcej, bo ponad 9 tysięcy, dla kierowcy młodocianego). Kwoty te proporcjonalnie rosną też dla wariantu samej składki oc.


Podsumowując: na tanie OC samochodu możemy liczyć przy ubezpieczaniu samochodów z silnikami niskiej mocy. Większa pojemność silnika oznacza lepsze techniczne „osiągi” auta, a to z kolei może oznaczać potencjalnie szybszą i bardziej kolizyjną jazdę. Jej rezultatem będzie więc, od strony towarzystw ubezpieczeniowych, konieczność wypłaty większych sum odszkodowań z polisy w zakresie autokasko.


---

Marta Pakulińska


http://e-makler.com.pl/



Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

1 komentarz:

  1. może wartałoby podać jakie są te progi, brakuje konkretów -takie lanie wody...

    OdpowiedzUsuń