środa, 7 marca 2012

AC – szyte na miarę potrzeb i możliwości

AC – szyte na miarę potrzeb i możliwości.

Autorem artykułu jest Kreui PL



AutoCasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym, jego zadaniem jest chronić posiadacza pojazdu przed materialnymi stratami związanymi z użytkowaniem auta. Towarzystwa ubezpieczeń proponują klientom Ubezpieczenie AC w kilku wariantach. Podstawowy podział dotyczy zakresu odpowiedzialności towarzystwa za zaistniałe szkody.

Wykupując pełny zakres ubezpieczenia, można liczyć na uzyskanie odszkodowania w przypadku strat powstałych wskutek kolizji drogowych, działania nagłych sił przyrody, a także w razie kradzieży pojazdu, lub jego wyposażenia. Natomiast podstawowy zakres Ubezpieczenia obejmuje szkody powstałe wskutek kolizji drogowych i działania nagłych sił przyrody.

Wysokość składki ubezpieczeniowej jest zależna od wielu czynników, jednym z najważniejszych jest tak zwany UDZIAŁ WŁASNY, który polega na zmniejszeniu wysokości składki w zamian za to towarzystwo dzieli się z klientem odpowiedzialnością za szkody powstałe na pojeździe. Udział własny w zależności od towarzystwa wynosi od 10% do 30%. Co to oznacza? Zakładamy, że klient ubezpiecza pojazd o wartości 10 000zł w towarzystwie ubezpieczeniowym, w którym udział własny wynosi 20%, ma miejsce szkoda całkowita lub kradzież pojazdu – towarzystwo zobowiązane jest do wypłaty 80% wartości pojazdu, w tym przypadku 8 000zł, pozostałą część naprawy auta pokrywa klient. Udział własny jest także naliczany w szkodach częściowych, czyli tych, których koszt naprawy nie przekracza 70% wartości pojazdu.

Kolejnym niezwykle ważnym czynnikiem jest ZNIESIENIE AMORTYZACJI. Zgodnie z zasadą panującą w ubezpieczeniach, wypłacone odszkodowanie nie może być podstawą do wzbogacenia się poszkodowanego. Wbrew tej zasadzie byłaby sytuacja, gdyby za używane części zakład ubezpieczeń wypłacił kwotę odpowiadającą wartości nowych elementów. Dzięki temu odszkodowanie wystarcza na pokrycie rzeczywistych strat. Procent amortyzacji, jest tym większy, im starszy jest samochód. Przykładowo, w pewnym towarzystwie ubezpieczeń obowiązuje poniższa tabela amortyzacji:


Okres eksploatacji pojazdu


Procent amortyzacji


do 3 lat


0%


powyżej 3 do 4 lat


10%


powyżej 4 do 5 lat


15%


powyżej 5 do 6 lat


20%


powyżej 6 do 7 lat


25%


powyżej 7 do 8 lat


30%


powyżej 8 do 9 lat


35%


powyżej 9 do 10 lat


40%


powyżej 10 do 12 lat


50%

Oznacza to, że umowa zawarta bez zniesienia amortyzacji części, spowoduje obniżenie ceny polisy, ale również będzie oznaczać, że z kwoty odszkodowania za naprawę pojazdu zostanie potrącony odpowiedni wskaźnik amortyzacji. Jeżeli zawarliśmy polisę AC w wariancie z obowiązującą amortyzacją dla pojazdu w 9 roku eksploatacji, należne nam odszkodowanie za uszkodzone części stanowi 60% faktycznej wartości nowych elementów, pozostałe 40% musimy pokryć z własnej kieszeni.

Podstawowym elementem są także zniżki indywidualne klienta za PRZEBIEG UBEZPIECZENIA. Większość towarzystw stosuje tak zwaną tabelę „bonus/malus”, według której posiadacz pojazdu nabywa z każdym rokiem bezszkodowej jazdy 10% zniżki, suma zniżek nie może jednak przekroczyć 60%. W przypadku szkodowego przebiegu ubezpieczenia może się okazać, że klient nie posiada prawa do zniżki a w skrajnym przypadkach należy stosować zwyżkę. Jest to forma ‘nagradzania’ klientów, którzy jeżdżą bezszkodowo oraz ‘karania’ tych którzy powodują dużą ilość szkód.

Przy ustalaniu wysokości składki ubezpieczenia AC najważniejsze dla ubezpieczyciela jest określenie SUMY UBEZPIECZENIA. Składka jest bowiem najczęściej procentem tej sumy. Przy zakupie nowego samochodu za podstawę obliczenia traktuje się fakturę wystawioną przez dealera. Przy samochodzie zakupionym na rynku wtórnym (od poprzedniego właściciela) jego wartość jest ustalana na podstawie bieżących cen rynkowych. Wykorzystuje się w tym celu katalogi ‘info-ekspert’ oraz ‘eurotax’, natomiast decydująca jest deklaracja właściciela pojazdu przy ustalaniu sumy ubezpieczenia – można ją zawyżyć lub zaniżyć o 10% w stosunku do wartości rynkowej aby odpowiadała konkretnemu modelowi oraz wersji wyposażenia konkretnego pojazdu. Należy jednak pamiętać, że zawyżenie sumy ubezpieczenia nie podnosi wartości pojazdu a odszkodowanie zostanie wyliczone dla faktycznej wartości auta natomiast zaniżenie sumy ubezpieczenia może spowodować pomniejszenie odszkodowania proporcjonalnie względem procentowej wartości niedoubezpieczenia auta.

Pozostałymi czynnikami wpływającymi na cenę polisy AC są:

Parametry pojazdu – rok produkcji, data pierwszej rejestracji, pojemność silnika, przebieg, wersja wyposażenia, przeznaczenie pojazdu, marka

Przeznaczenie pojazdu (użytek własny, działalność gospodarcza, taxi)

Miejsce parkowania pojazdu (np. ulica, parking strzeżony, garaż)

Dane właścicieli pojazdu – wiek, doświadczenie w prowadzeniu pojazdów, miejsce zamieszkania, liczba dzieci, okres posiadania prawa jazdy

W ramach ubezpieczenia AutoCasco towarzystwa ubezpieczeń dają posiadaczom samochodów do wyboru bardzo wiele możliwości dotyczących zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Właściciel pojazdu decydując się na wybór danej opcji ubezpieczenia musi uwzględnić wiele warunków, decydujących o wysokości składki, ale przede wszystkim o wartości wypłaconego odszkodowania i świadczeń przysługujących ze strony ubezpieczyciela. Wykupienie odpowiedniego wariantu ubezpieczenia pozwala mieć pewność, że w razie zaistnienia szkody wypłacone odszkodowanie będzie zgodne z przewidywaniami posiadacza pojazdu i pozwoli na pokrycie strat. Wybranie nieodpowiedniego wariantu ubezpieczenia powoduje, że ubezpieczony zapłaci co prawda niższą składkę, ale wypłacone odszkodowanie nie pokryje w całości strat powstałych w ubezpieczonym samochodzie. Udając się do swojego ubezpieczyciela należy się zastanowić: czy chcę mieć ubezpieczony samochód, czy mieć jedynie poczucie, że jest ubezpieczony?

---

www.kreui.pl

www.ekonubezpieczenia.pl


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz