poniedziałek, 16 lutego 2015

Ubezpieczenie OC spedytora OCS

Ubezpieczenie OC spedytora OCS


Autor: Etapia


Prowadzisz firmę spedycyjną? Przeczytaj poradnik dotyczący ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej spedytora.


OCS – dla kogo i co?

Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Spedytora jest w swojej konstrukcji dość skomplikowane, ale postaramy się to maksymalnie uprościć – wielu spedytorów do tematu podchodzi jak do jeża, dlatego jasne przedstawienie sprawy może tu pomóc.

Dla kogo OCS?

Mówiąc najbardziej ogólnie, ubezpieczenie OCS jest adresowane do firm, których działalność obejmuje między innymi usługi spedycyjne świadczone na rzecz własnych zleceniodawców. Im więcej czynności związanych z obsługą przesyłek przyjmuje na siebie spedytor, tym bardziej przydatne mu może być ubezpieczenie OCS.

Co można ubezpieczyć?

Obsługa spedycyjna przesyłek jest zagadnieniem na tyle rozległym, żeby nie było możliwe tworzenie jednolitych, szablonowych umów. Składają się one w gruncie rzeczy z kilku lub kilkunastu klauzul, choć oczywiście można zdefiniować je w pewien ogólny sposób. Zgodnie z ta ideą, ubezpieczeniem OCS byłyby objęte roszczenia poszkodowanych wynikające z niewykonania lub niewłaściwego wykonania usług spedycji. Jak sama nazwa wskazuje, OCS pokrywa tylko te szkody, których istnienie przewiduje Kodeks Cywilny, natomiast co do zasady nie pojawiają się ograniczenia co do zasięgu terytorialnego takiego ubezpieczenia.

Omówienie poszczególnych klauzul OCS

W ramach OCS można ubezpieczyć wiele czynności składowych, które razem składają się na pełną usługę spedycyjną. Należy tutaj pamiętać, że zakres usług, jakie klienci zlecają firmom spedycyjnym może być różny, w związku z czym firma spedycyjna może świadczyć tylko wybrane usługi, np. jedynie wysyłanie i odbiór przesyłek, natomiast pozostawić swoim klientom możliwość decydowania o wyborze środka transportu lub trasy przewozu. Spedytor może pośredniczyć także w zawieraniu usług z przewoźnikami faktycznymi, może przygotowywać dokumentację transportową oraz przygotować towar do wysyłki (co z kolei może obejmować pakowanie, zabezpieczanie, ważenie lub liczenie przesyłek). Odrębnym typem zadań wyszczególnionych w umowie ubezpieczenia OCS będą czynności polegające na odzyskiwaniu nienależnie pobranych opłat, w tym celnych lub z przewoźnego, składowanie i magazynowanie, załadunek i wyładunek oraz obsługa celna. Każda z tych czynności może – choć wcale nie musi – podlegać polisie ubezpieczeniowej OC spedytora.

Co wpływa na wysokość składki

W sposób oczywisty na wysokość składki wpływała będzie ilość i złożoność wykonywanych usług (im większy ich wachlarz, tym łatwiej o pomyłkę prowadzącą do powstania szkody), ale także wielkość planowanego dochodu oraz historia szkód, najczęściej z ostatnich trzech lat. Jeśli spedytor jest zrzeszony w konsorcjum, które wprowadziło odpowiednie standardy świadczenia usług, które obniżają ryzyko wystąpienia szkód, to może także liczyć na zniżkę, natomiast na zwyżkę ubezpieczenia będzie wpływał typ przewożonych ładunków, wielkość floty oraz zasięg terytorialny polisy.

Podsumowanie

OC Spedytora zabezpiecza firmę przed roszczeniami klientów, którzy ponieśli szkody w związku z niewłaściwym wykonaniem umowy. Warto więc jednocześnie dbać o podnoszenie standardów, jakimi kieruje się firma, ale też zabezpieczać się przed konsekwencjami zdarzeń losowych lub nieumyślnie zawinionych przez spedytora – to pozwoli uniknąć wysokich kosztów procesów odszkodowawczych i przyspieszy obsługę ewentualnych roszczeń zgłoszonych przez klientów. Odpowiedni dobór zakresu i parametrów ubezpieczenia OCS może skutecznie zabezpieczyć firmę, jednocześnie nie generując zbyt wysokich kosztów działalności.


Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora OCS - Etapia Ubezpieczenia

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Ubezpieczenie OC i AC dla ciągników siodłowych

Ubezpieczenie OC i AC dla ciągników siodłowych


Autor: Etapia


Ubezpieczenie OC i AC ciągnika siodłowego lub samochodu ciężarowego – co musisz o nim wiedzieć?


Ubezpieczenia OC i AC ciągników siodłowych i pojazdów ciężarowych mimo wspólnej nazwy, dość znacznie różnią się od podobnych ubezpieczeń dla osobówek. Teoretycznie należałoby też inaczej się z nimi obchodzić, ale niewielu klientów TU w ogóle się tym interesuje.

Pozostać – wygodnie, ale drogo

Ceny polis AC i OC na ciągniki siodłowe są oczywiście wyższe niż na auta osobowe. Wynika to z większej wartości samego pojazdu, ale także faktu, że ze względu choćby już tylko na samą masę, są one potencjalnie groźniejsze dla innych użytkowników dróg, a więc powodują potencjalnie większe szkody, zatem ryzyko ubezpieczeniowe rośnie. Tak naprawdę jednak najczęściej wzrost cen spowodowany jest… biernością klientów. Zdecydowana ich większość podejmuje po roku obowiązywania polisy najwygodniejszą możliwą decyzję: pozostanie u obecnego ubezpieczyciela. Nie da się ukryć, że wygodniej nie będzie, natomiast taniej owszem. Towarzystwa ubezpieczeniowe często podnoszą ceny, bywa, że i kilkakrotnie w ciągu roku, natomiast właściciel samochodu na tym traci, bo równocześnie wcale nie muszą rosnąć sumy gwarancyjne. Wiele aut jest ubezpieczonych w tych samych towarzystwach od wielu lat, bo właściciele jakby zapominają, że również w tym segmencie rynku pojawiają się promocje dla „nowych”, dla „przenoszących”, dla „lojalnych” – różnie z tym bywa, ale w każdym razie warto się cenami OC i AC zainteresować, a nie tylko wygodnie przedłużać opisy w nieskończoność.

Problemy z szukaniem tańszej opcji

Szukający taniego OC i AC dla auta ciężarowego lub ciągnika siodłowego najczęściej nie może po prostu skorzystać z pełnej porównywarki. W tym przypadku czynników wpływających na wycenę ubezpieczenia jest zbyt wiele i TU oferują indywidualne wyliczenia. Ważna jest na przykład wielkość floty lub spodziewane przychody. Są jednak na rynku firmy, które oferują weryfikacje cen u różnych ubezpieczycieli, a nawet występowanie w imieniu swoich klientów z propozycjami negocjacji cen za OC i AC. Zaoszczędzić można sporo, tym bardziej że towarzystwa ubezpieczeniowe bezlitośnie wykorzystują fakt, że większość właścicieli samochodów dostawczych i ciągników nie skupia się na obniżaniu kosztów przez cięcie cen AC i OC.

Nie tylko cena

Oczywiście w przypadku jakiegokolwiek ubezpieczenia jego cena to tylko jedna strona medalu. Równie ważne, a może i ważniejsze jest to, co dane ubezpieczenie pokrywa. Różnice w zakresie szkód finansowanych z kwot gwarancyjnych są jeszcze większe niż różnice w wycenach ubezpieczeń, dlatego trudno jest być na bieżąco ze wszystkimi informacjami. Zakres polisy jest ważny – wielu kierowców zdaje sobie z tego sprawę dopiero wtedy, kiedy okazuje się, że danej szkody z ubezpieczenia pokryć się nie da, ale w tym wypadku warto być mądrym już przed szkodą, ponieważ w grę wchodzą spore pieniądze.

Podsumowanie

Ubezpieczenie AC i OC dla ciągników siodłowych i samochodów ciężarowych trudniej kupić niż podobne ubezpieczenia dla osobówek, ale negocjacje cen i zakresów są jeszcze trudniejsze. Niemniej jednak należy uznać, że cała procedura poszukiwania najkorzystniejszego ubezpieczenia jest warta corocznego powtórzenia – być może uda się sporo zaoszczędzić, albo za te same pieniądze zyskać dodatkową ochronę. Wszystko zależy od aktualnej polityki Towarzystwa Ubezpieczeniowego, w którym obecnie wykupiona jest polisa i od konkurencyjnych firm. Duże znaczenie mają także indywidualne cechy każdego przewoźnika i jego działalności, dlatego poszukiwania należy prowadzić do skutku – trochę to potrwa, ale się opłaca.


Ubezpieczenie OC i AC dla ciągników siodłowych - Etapia Ubezpieczenia

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Pierwsza porównywarka ubezpieczenia oc przewoźnika

Pierwsza porównywarka ubezpieczenia oc przewoźnika


Autor: Etapia


Zapewne niejednokrotnie porównywaliście cenę swojego ubezpieczenia oc na samochód. Od niedawna mamy do dyspozycji pierwszą porównywarkę ubezpieczenia oc przewoźnika.


Porównywarka ubezpieczeniowe OC przewoźnika

Wybór OCP nie jest tak prosty, jak poszukiwania OC dla aut osobowych. Kierowcy tych ostatnich mogą korzystać z przynajmniej kilkunastu dobrych porównywarek, a dla właścicieli firm przewozowych istnieje ich najwyżej kilka.

Jak działają porównywarki OCP?

W przypadku kalkulatorów OCP zazwyczaj nie otrzymuje się wyników od razu. Wprawdzie niezbędnych danych podaje się mniej (data rejestracji nie ma już tak dużego znaczenia, wiek kierowcy również), ale za to są to dane szczegółowe, w tym np. wielkość planowanych przychodów albo trzyletnia historia szkód razem z opisem ich przyczyn. Są jednak kalkulator OC Przewoźnika, które pozwalają na uzyskanie wstępnej, zgrubnej wyceny w tempie zbliżonym do porównywarek OC dla osobówek.

Cała filozofia sprowadza się do poznania polityki cenowej danego TU: składka bazowa może być przecież nie tylko zmniejszana, ale i zwiększana, a czynników, które na to wpłyną, jest całkiem sporo, natomiast ich ważność może być różna. TU niechętnie dzielą się informacjami na temat sposobu wyliczania składek OC Przewoźnika, a ponieważ mają też większe pole manewru dla dużych flot, w takim przypadku w ogóle trudno o automatyzację wyliczeń. W przypadku typowego „małego” OC sprawa jest zdecydowanie prostsza, a mimo to porównywarki cały czas nie są wystarczająco precyzyjne, bo nie uwzględniają np. krótkotrwałych promocji i ofert indywidualnych.

Po co szukać porównywarek OCP?

Gdyby przewoźnik miał mitrężyć czas na dzwonienie do wszystkich TU i wysyłanie indywidualnych zapytań, musiałby zacząć szukanie taniej polisy tuż po podpisaniu obecnej. Kalkulatory pozwalają przynajmniej wstępnie zorientować się w sytuacji, porównać ceny – nie muszą być dokładne, bo chodzi raczej o zakres wielkości – a także przeanalizować zakresy poszczególnych polis. W przypadku OCP ważne jest bowiem, zdecydowanie ważniejsze niż przy autach osobowych używanych prywatnie, aby ubezpieczenie pokrywało najbardziej prawdopodobne u danego przewoźnika szkody. Nie jest to już bowiem tylko wybór OC na zasadzie „cokolwiek, byle tanio, bo i tak nie wyjeżdżam za miasto”, tylko poważna decyzja, która rzutować może na konkurencyjność danej firmy na rynku przewoźników.

Jak korzystać?

Analogicznie jak w przypadku tradycyjnych Kalkulator OCP, także te stworzone z myślą o przewoźnikach wymagają przede wszystkim podania rzetelnych i dokładnych danych. Wprawdzie przy dużej flocie niewielki błąd przy szacowaniu dochodów nie doprowadzi do dramatycznych różnic w stosunku do rzeczywistego kosztu, ale warto pamiętać, że algorytmy porównywarek i kalkulatorów dostarczanych przez TU są bezwzględne – im dokładniejsze wartości wszystkich cech podasz, tym bliższy realiom wynik otrzymasz.

Zasada ograniczonego zaufania

Pamiętać trzeba, że żadna porównywarka nie jest narzędziem wiążącym. Zdarza się, że ta oferta, która miała być najtańsza, wcale taką nie jest, a ta, która miała być najdroższa, też jest trzecia od końca. Dla przewoźnika porównywanie cen jest jednak ważne, ponieważ pozwala szybko podjąć choćby najbardziej podstawową decyzję, czyli rozstrzygnąć, czy korzystniejsze będzie przeniesienie polisy, czy pozostawienie jej u dotychczasowego ubezpieczyciela. Na koniec jednak i tak warto będzie potwierdzić wyniki w TU, jeśli samodzielnie kupujesz OCP, albo poczekać na finalne wyniki poszukiwań, jeśli robi to za Ciebie multiagencja albo broker. Dopiero dysponując pełnymi danymi opłaca się podjąć decyzję, bo to, co w przeliczeniu na jeden pojazd nie jest wielkim problemem, może stanowić spory koszt albo niemała oszczędność w skali floty.


Pierwsza porównywarka ubezpieczenia oc przewoźnika - Etapia Ubezpieczenia

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zaniżanie odszkodowań – dlaczego Towarzystwa Ubezpieczeniowe to robią?

Zaniżanie odszkodowań – dlaczego Towarzystwa Ubezpieczeniowe to robią?


Autor: cred


Towarzystwa Ubezpieczeniowe zarabiają na zaniżonej wycenie szkód w wypadku drogowym, w wyniku zniszczeń nieruchomości, czy też rzeczy ruchomych. Nie byłeś wcześniej tego świadomy? Dowiedź się zatem jaka logika działania przysługuje ubezpieczalniom przy postępowaniu likwidacyjnym. Zobacz też jak możesz się bronić przeciwko takiemu postępowaniu.


Polisy ubezpieczeniowe mają tę funkcję społeczną w cywilizowanym świecie, że mają dać ludziom poczucie bezpieczeństwa, spokojny sen oraz przysłowiowy święty spokój. Zostały wymyślone po to, aby dać jednostce system ochrony w przypadku zdarzeń losowych takich jak wypadek na drodze, w pracy, śmierć żywiciela rodziny. Funkcja ochronna ubezpieczeń realizowana jest poprzez gromadzenie środków pieniężnych ze składek ubezpieczeniowych, z których wypłacane jest odszkodowanie.

Czym jest odszkodowanie? Otóż jest to świadczenie, które należy się poszkodowanej osobie od osoby fizycznej lub prawnej za wyrządzoną szkodę. Jest to prościej mówiąc rekompensata (najczęściej pieniężna) za uszczerbek na zdrowiu lub ubytek na majątku poszkodowanego.

Często z definicją odszkodowania mają do czynienia kierowcy oraz pracownicy firm, bo wobec nich najczęściej dochodzi do konieczności wypłacania odszkodowania oraz jego zaniżania za straty majątkowe i zdrowotne w wyniku wypadku drogowego lub wypadku w pracy.

Odszkodowanie to oczywiście szersze pojęcie, bo oprócz obowiązkowych ubezpieczeń majątkowych jest cała gama dobrowolnych polis ubezpieczeniowych, które osoba fizyczna może sobie kupić. Wspólnym mianownikiem wobec nich jest fakt iż na każdym polu dochodzi do zaniżania odszkodowania przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe.

Dlaczego Towarzystwa Ubezpieczeniowe zaniżają odszkodowanie?

Państwo na polskich obywateli nakłada min. obowiązek płacenia składek wobec ubezpieczenia emerytalnego, zdrowotnego, rentowego, chorobowego oraz wypadkowego dla pracowników firm, a także ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), które obowiązuje gdy ubezpieczony wyrządzi komuś szkodę majątkową.

A więc ubezpieczenia społeczne, to po prostu dobry biznes dla Towarzystw Ubezpieczeniowych. Obowiązek wypłacania odszkodowania należy raczej do tych przykrych, i jeśli do niego dochodzi, to Towarzystwo kieruje się przede wszystkim swoim interesem. A interesem w tym wypadku jest to, aby ubezpieczyciele płacili regularnie składki oraz żeby jak największa ich grupa ludzi była nieświadomych swoich praw w przypadku odszkodowań. Tu jest ten biznes – czyli bazowanie na ludzkiej niewiedzy.

Jak radzić sobie z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi?

Zdarzają się jednostki, które samodzielnie próbują radzić sobie z tym problemem bez pomocy z zewnątrz. Są to osoby poukładane, które archiwizują każdy dokument, umowę zakupu oraz osoby mające sporo czasu.

Niestety każdy ma tyle własnych spraw, zarówno prywatnych, jak i zawodowych, że nie ma do tego głowy. Nawet jeśli wie jak postępować, potrzebuje wsparcia, bo fachowy doradca (adwokat)zawodowo zajmujący się branżą ubezpieczeń w pełni się poświęci sprawie klienta.

W związku z tym znaczna część osób powierza swoje sprawy odszkodowawcze firmom zewnętrznym, które w imieniu klientów przygotowują odpowiednie dokumenty oraz prawną i merytoryczną argumentację przeciwko Towarzystwu Ubezpieczeniowemu na rzecz uzyskania pełnego odszkodowania. Takie rozwiązanie mimo kosztów za usługę jest opłacalne dla klienta, ponieważ kwota różnicy pomiędzy świadczeniem zaproponowanym przez Towarzystwo, a kwotą wywalczoną dzięki pomocy doradcy finansowemu daję klientowi satysfakcję.

Podsumowanie

Ubezpieczalnie i ich troskę o rzetelną wycenę szkód i wypłatę odszkodowania należy traktować z dużym dystansem. Żadne Towarzystwo na początku nie zaproponuje optymalnej kwoty odszkodowania.

Za każdym razem gdy otrzymasz propozycję sumy pieniędzy za wyrządzoną krzywdę od TU, z marszu możesz zacząć zastanawiać nad odwołaniem się od niej i powoli przygotowywać argumentację, dokumenty przemawiające na Twoją korzyść.

Jeśli nie czujesz się na siłach, lub nie masz czasu na rzetelne zajęcie się swoją sprawą, skorzystaj z pomocy firmy zajmującej się takimi sprawami, bo to w końcowym efekcie się opłaci.

Artykuł opracowany przez zespół doradców ubezpieczeniowych Creditum Gdynia.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Co zrobić gdy ktoś nam rozbił auto?

Co zrobić gdy ktoś nam rozbił auto?


Autor: jakubek


W przypadku poważniejszych wypadków drogowych podstawą czynnością zaraz po opuszczeniu pojazdu jest powiadomienie o zdarzeniu odpowiednich służb. Jeżeli na skutek wypadku nie odnieśliśmy jednak poważniejszych, a ucierpiało jedynie auto, nie powinniśmy tracić zimnej krwi i powziąć odpowiednie kroki.


Wypadek – i co dalej?

- nie przestawiamy pojazdów
Miejsce wypadku zabezpieczamy trójkątami ostrzegawczymi, wzywamy policję i pogotowie.

- dokumenty w przypadku ustalenia winnego

Jeżeli sprawca wydarzenia poczuwa się do winy, konieczne jest spisanie oświadczenia. Najlepiej, aby zrobił to sprawca wypadku, gdyż w innym wypadku może się go wyprzeć. Na druku powinny znaleźć się następujące informacje: dane personalne sprawcy i poszkodowanego, adresy zameldowania, numer oraz organ wydający prawa jazy, numery rejestracyjne, numery dowodów osobistych, numery polisy ubezpieczenia oc, wskazanie sprawcy oraz krótki opis zdarzenia.
W przypadku gdy sprawca jest nieznany, należy powiadomić policję.

- poinformowanie ubezpieczyciela

Po każdym wypadku konieczne jest poinformowanie ubezpieczyciela sprawcy wypadku – wystarczy telefon na infolinię. Po otrzymaniu zgłoszenia ubezpieczyciel wyśle na miejsce rzeczoznawcę. Jeżeli wszystko przebiegnie bez większych problemów, po kilku dniach możemy spodziewać się wypłaty odszkodowania.
Do tego czasu musimy jednak czymś jeździć. Jeżeli dysponujemy jednym samochodem na całe gospodarstwo domowe, możemy skorzystać z usługi wynajmu auta zastępczego.

Auto zastępcze

W zgodzie z uchwałą Sądu Najwyższego z 17 listopada 2011 r. odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu umowy OC obejmuje zarówno celowe, jak i ekonomiczne wydatki za wynajem auta zastępczego, które można w praktyczny sposób uzasadnić. O samochód z oc sprawcy można ubiegać się wówczas, gdy szkoda została zaklasyfikowana jako całkowita, a Poszkodowany nie może użytkować własnego auta. W takiej sytuacji należy albo pozbyć się wraku, albo zdecydować na naprawdę do wartości sprzed szkody. Trzecią możliwością jest pozostawienie wraku i otrzymanie odszkodowania.
Poszkodowany, który podejmie decyzję o zakupie nowego auta, ale będzie mógł to uczynić dopiero po wypłacie należnego odszkodowania, może wynająć auto zastępcze opłacane z polisy oc sprawcy. Co istotne towarzystwo ubezpieczeniowe nie może wskazywać firmy, z której auto zostanie wypożyczane, dlatego Poszkodowany nie jest zobowiązany do skorzystania z usług podmiotu oferującego najtańszy wynajem. Ważne jednak, aby koszty wynajmu auta z oc sprawcy nie przekraczały średniej ceny usługi na rynku, oraz aby auto zastępcze nie było wyższej klasy niż uszkodzony samochód.
Większość wypożyczalni samochodów zastępczych oferuje wynajem auta całkowicie bezpłatnie, dzięki czemu Poszkodowany może dostać auto od ręki bez ponoszenia żadnych wstępnych kosztów. Zwrot kosztów następuje poza Klientem, między wypożyczalnią a towarzystwem ubezpieczeniowym reprezentującym interesy sprawcy kolizji.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.