wtorek, 1 stycznia 2013

Sprawca kolizji bez OC

Sprawca kolizji bez OC

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


Zima jest porą roku, w której znacznie częściej dochodzi do wypadków i kolizji na drogach. Jest to spowodowane głównie niedostosowaniem prędkości do warunków panujących na drodze i ułańską fantazją niektórych kierowców.

Co zrobić, gdy kolizja dotknie nas w najmniej spodziewanym momencie?

Albo gdy okaże się, że jej sprawca nie posiada ważnego ubezpieczenia OC? Jeśli okaże się, że sprawca zdarzenia nie chce nam pokazać polisy OC albo próbuje podawać zmyślone dane, mamy podstawy, żeby sądzić, że nie posiada ona ważnego ubezpieczenia OC albo nie ma go wcale. Wtedy też powinniśmy wezwać policję, która potwierdzi brak ważnego ubezpieczenia, dzięki czemu łatwiej otrzymamy odszkodowanie. Kierowcy bywają różni, czasem zdarza się i tak, że uciekają z miejsca wypadku. Jeśli zdążymy zapamiętać numery rejestracyjne pojazdu, to po nich policja również namierzy sprawcę, a my w odpowiednim miejscu będziemy mogli ubiegać się o odszkodowanie.

Sposoby są dwa. Możemy zgłosić się do którejś z firm ubezpieczeniowych, które mają obowiązek przyjąć każde zgłoszenie. Oprócz tego, w ich gestii leży przeprowadzenie postępowania, które wykaże, jakiej wysokości odszkodowanie przysługuje poszkodowanemu. Wszelkie niezbędne dokumenty ubezpieczyciel powinien przesłać do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Do 30 dni od wpłynięcia wniosku o odszkodowanie, klient powinien otrzymać pieniądze. Następnie Fundusz Gwarancyjny będzie dochodził u sprawcy o zwrócenie środków.

Drugim sposobem jest zgłoszenie się bezpośrednio do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który wypłaci nam odszkodowanie, w ciągu wymienionych wcześniej 30 dni. W przypadku, gdy sprawcy nie uda się ustalić, Fundusz wypłaci odszkodowanie w ciągu 14 dni. Potem już nic nas nie interesuje – Fundusz na własną rękę musi sobie poradzić z odzyskaniem pieniędzy, które „wyłożył”.

Kolizja drogowa wiąże się zwykle z dużym stresem i nie zawsze myślimy racjonalnie. Pamiętajmy jednak, że prawo jest po naszej stronie. Jeśli więc dojdzie do kolizji i trudno będzie ustalić, kto jest winien albo jaka jest tożsamość sprawcy najlepiej wezwać policję, która zrobi to za nas. Dobrze, jeśli dodatkowo znajdzie się jakiś świadek, który potwierdzi., kto do wypadku doprowadził.

Jazda bez ważnego ubezpieczenia się nie opłaca. Choćby to miało być tanie OC, trzeba je mieć. W razie jego braku i kolizji jesteśmy zmuszeni do pokrycia kosztów naprawy samochodu, a w przypadku obrażeń u pasażerów, również kosztów leczenia. Gra nie jest więc warta świeczki.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zniżki i zwyżki podczas ubezpieczenia samochodu

Zniżki i zwyżki podczas ubezpieczenia samochodu

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


Ubezpieczenie OC samochodu jest ubezpieczeniem obowiązkowym, jesteśmy zobligowani do płacenia go, dlatego najlepiej zrobić wszystko, aby opłaty te maksymalnie zminimalizować.

I właśnie dlatego, w dzisiejszym artykule wyjaśnimy, za co można uzyskać wiele zniżek i za co można dostać w bonusie wysokie zwyżki. Zacznijmy jednak od tej przyjemniejszej kwestii.

Za co nalicza się zniżki na ubezpieczenie OC?

1. Za wiek wyższy niż 25 lat. Nieważne, ile lat masz prawo jazdy, ważne, że ukończyłeś 25 lat. Niektórzy uważają ten przepis za niesprawiedliwy, gdyż bez względu na to, czy w wieku 25 lat ma się prawo jazdy siedem lat czy rok, zniżki przed tym okresem nie naliczają się. Warto to jednak sprecyzować. Tu nie chodzi o staż kierowcy, ale o jego młody wiek, podczas którego często popisuje się brawurową jazdą, która już bezpieczna nie jest.

2. Za nie powodowanie wypadków i kolizji. To dość oczywiste, jeśli jeździsz bezbłędnie, towarzystwa ubezpieczeniowe wrzucają Cię do worka „obniżona grupa ryzyka” - dzięki temu możesz liczyć na 60% zniżki.

3. Za pakiet ubezpieczeń. Jeśli poza OC, bierzesz też AC i więcej, zostawiasz w TU więcej pieniędzy, dzięki czemu nagradzają się nawet 20 procentową zniżką.

4. Jeśli jesteś kobietą. Powszechnie uważa się, że kobiety nie mają we krwi popisywania się i jeżdżą znacznie bezpieczniej, dlatego honoruje się je dziesięcioprocentową zniżką na ubezpieczenie OC.

5. Jeśli masz nowy samochód. Jeśli Twój samochód dopiero co wyjechał z salonu, możesz liczyć na nawet 10% zniżki na ubezpieczenie. Nowy samochód=bezpieczniejszy samochód.

6. Za zapłacenie całej kwoty naraz. Mimo iż ubezpieczalnie umożliwiają płatność za ubezpieczenie w ratach,w praktyce bardziej opłaca się zapłacić całość od razu – można wtedy otrzymać 10% zniżki.

Za co nalicza się zwyżki na ubezpieczenie OC?

1. Częste szkody, kolizje wypadki. Nie ma się co dziwić. Im bardziej niebezpiecznie jeździsz, tym więcej za to zapłacisz. Towarzystwa ubezpieczeniowe nie są głupie. Częste szkody mogą Cię kosztować nawet 250% wartości ubezpieczenia!

2. Przewożenie większej ilości osób. Jeśli Twój samochód mieści więcej, niż 8 osób, możesz liczyć się z tym, że za ubezpieczenie będziesz mógł zapłacić nawet 200% jego wartości.

3. Za stary samochód. Auto, które ma więcej, niż 10 lat, jest samochodem coraz bardziej niebezpiecznym i niepewnym. Dlatego właśnie musisz liczyć się z tym, że będziesz musiał za nie zapłacić nawet o 100% więcej.

4. Za krótki staż. Jeśli masz prawo jazdy krócej, niż trzy lata, w świetle towarzystwa ubezpieczeniowego nie potrafisz jeszcze wystarczająco dobrze jeździć. Dlatego możesz być zmuszony do zapłaty nawet 80% więcej.

5. Za to, że Twoim samochodem jeździ osoba, która nie ukończyła 25 lat. Jeśli masz dziecko i ma ono prawo jazdy oraz regularnie korzysta z Twojego samochodu, możesz zostać „ukarany” zwyżką w wysokości 10%.

Jak widać, nie jest łatwo. Należy pamiętać, aby odpowiednio zorientować się i porównać ceny w różnych towarzystwach ubezpieczeniowych, gdyż w każdym z nich będziemy mieli do czynienia z innym sposobem naliczania składek.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jak ubezpieczyć flotę pojazdów?

Jak ubezpieczyć flotę pojazdów?

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


Firmy, które posiadają kilkanaście samochodów powinny zastanowić się nad możliwością wykupieniem polisy dla całej floty. Jej warunki są dużo korzystniejsze niż w przypadku ubezpieczania każdego pojazdu osobno.

Możliwość tę mają nie tylko firmy z własnym parkiem samochodowym, ale także firmy leasingowe oraz oferujące usługi z zakresu zarządzania flotą.

W skład ubezpieczenia floty samochodowej wchodzi OC, AC, Zielona Karta, NNW kierowcy i pasażerów, assistance, ubezpieczenie szyb i dodatkowego wyposażenia. Poza tym polisę można rozszerzyć o opcje dodatkowe, takie jak np. AC/KR, powiększone o gwarantowaną sumę ubezpieczenia. Chronione są wszystkie pojazdy, a wszelkie warunki współpracy są zapisane w umowie generalnej, co gwarantuje stałość warunków, bez względu na zmiany taryf w tradycyjnym ubezpieczeniu samochodowym.

Na cenę polisy składa się szereg czynników. Każdy z ubezpieczycieli ma do zaoferowania potencjalnym klientom nieco inne oferty. Pierwszą różnicą jest zdefiniowanie floty, a mianowicie ilości pojazdów niezbędnych do jej stworzenia. W niektórych Towarzystwach Ubezpieczeniowych będzie to zaledwie 5 samochodów, w innym nawet 15. Im większa jest jednak ich liczba tym korzystniejsze warunki można wynegocjować.

Poza wielkością floty na wysokość składki ma wpływ także wartość pojazdów, rok ich produkcji oraz jej skład. Nie można zapominać także o różnorodności i liczbie polis oraz zakresie ochrony, jakim zostaną objęte samochody. To, w jaki sposób przebiegała dotychczasowa współpraca z ubezpieczycielem (ilość kolizji i wypadków) również nie jest bez znaczenia. Istotne z punktu ubezpieczyciela jest także terytorium na jakim poruszają się pojazdy z floty – czy będą to wyłącznie polskie drogi, europejskie, a może wyłącznie regionalne. Związany jest z tym także charakter działalności, który TU na pewno również weźmie pod uwagę ustalając cenę za ubezpieczenie samochodu.

Przy tak dużym wydatku, jakim jest ubezpieczenie floty pojazdów to nie wysokość składki powinna mieć decydujące znaczenie. Najważniejszy jest zakres ochrony, jaką zostaną objęte samochody. Dlatego też warto zwrócić uwagę zwłaszcza na warunki ubezpieczenia ac, a mianowicie zapewnienie szybkiej likwidacji szkód oraz pojazdu zastępczego na czas naprawy uszkodzonego (lub zwrot kosztów za jego wynajem). Jest to niezbędne i kluczowe dla firm, dla których niesprawny samochód oznacza przestój w pracy oraz poważne straty finansowe.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Sprawca zbiegł z miejsca wypadku, co zrobić?

Sprawca zbiegł z miejsca wypadku, co zrobić?

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


Na samym początku należy sobie uświadomić, że nie każde oddalenie się z miejsca wypadku jest klasyfikowane jako ucieczka. Termin ten odnosi się bowiem tylko do sytuacji, w której sprawca opuszcza je z zamiarem uniknięcia ewentualnej odpowiedzialności za spowodowanie zdarzenia.

Jeżeli jednak jego celem było sprowadzenie pomocy medycznej poszkodowanym, czyn ten nie zostanie sklasyfikowany jako ucieczka.

Warto uświadomić sobie, że osoba która zbiega z miejsca wypadku podlega surowej karze, o której mowa w art. 17§ 1 kk. Według niej traktowana jest ona tak samo jak osoba, która spowodowała wypadek pod wpływem alkoholu. Takie podejście ma na celu walkę z nietrzeźwymi kierowcami, którzy najczęściej pozostawiali ofiary bez pomocy, uciekając przed grożącą im karą. W takim przypadku sąd wymierza karę pozbawienia wolności od dolnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę do górnej, również zwiększonej o połowę. Jeżeli jednak konsekwencją takich działań osoby poniosą śmierć lub doznają poważnego uszczerbku na zdrowi to sprawcy grozi od roku do 8 do 12 lat pozbawienia wolności.

Z punktu widzenia poszkodowanego, konsekwencje jakie poniesie sprawca, nie są tak istotne, jak odszkodowanie, które pomoże zrekompensować poniesione w wypadku sprawca. Dobra informacja dla osób zainteresowanym tematem jest to, że nawet jeżeli sprawca nie zostanie odnaleziony można ubiegać się o wypłatę odszkodowania poprzez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Niestety tutaj następuje koniec pozytywnych wieści, ponieważ instytucja ta nie zawsze wypłaca należną kwotę. Mogą na nie liczyć tylko te osoby, które doznały utraty zdrowia, lub kiedy poniesione obrażenia wymagały co najmniej 14-dniowego pobytu w szpitalu. Jeżeli wyżej wymienione warunki nie zostaną spełnione odszkodowanie nie zostanie wypłacone. Nie powinny się o nie natomiast martwić osoby, które w dniu wypadku miały ważne ubezpieczenie AC. Mają one pełne prawo do ubiegania się o sfinansowanie przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe naprawy wyrządzonych szkód.

Najlepiej jednak, by sprawca został przez Policję ubezpieczony, a straty zostały naprawione dzięki jego polisie OC. Dlatego pomimo tak stresującej sytuacji, choć w niewielkim stopniu się opanować i zapamiętać lub szybko zapisać numer rejestracyjny pojazdu, który spowodował wypadek. Jeżeli jest taka możliwość należy spisać zeznania świadków i poprosić o ich dane kontaktowe. Zabezpieczenie dowodów, które poświadczą o winie sprawcy może się okazać także kluczowe dla wyniku sporu. Na samym końcu należy jednak wspomnieć o tym, że przede wszystkim trzeba zawiadomić policję. Bez tego nie ma najmniejszych szans na uzyskanie odszkodowania.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

poniedziałek, 31 grudnia 2012

Kary za brak ważnego OC

Kary za brak ważnego OC

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego zobowiązany jest do wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia od Odpowiedzialności Cywilnej. Polisa ta gwarantuje wypłatę odszkodowania osobom, które zostały poszkodowane przez ubezpieczony pojazd. Jednocześnie chroni ona właściciela pojazdu przed finansowymi konsekwencjami spowodowania uszkodzenia.

Ubezpieczenie OC dotyczy pojazdu, nie zaś osoby właściciela. Będzie ono zatem obowiązywać w przypadku każdego zdarzenia, w którym będzie brał udział samochód objęty polisą. Oznacza to także, że jeżeli wypadek lub kolizję spowoduje kierowca, nie będący jednocześnie jego właścicielem OC nadal będzie ważne.

Wykupienie polisy od Odpowiedzialności Cywilnej w przypadku nowego pojazdu obowiązuje od momentu jego rejestracji. W przypadku pojazdów używanych wygląda to nieco inaczej. Jeżeli poprzedni właściciel ubezpieczył samochodów to polisa nie traci ważności z dniem jego sprzedaży, lecz zostaje automatycznie przeniesiona na nowego nabywcę. Jest ona aktualna przez okres 12 miesięcy od momentu jej zawarcia z poprzednim właścicielem i jeżeli kupujący nie jest z niej zadowolony, będzie musiał ją wypowiedzieć po upływie tego czasu. Jeżeli tego nie zrobi, zostanie przedłużona na kolejny rok.

Kierowcy, którzy nie wykupią obowiązkowego ubezpieczenia, powinni liczyć się z dotkliwymi karami finansowymi, a w przypadku spowodowania kolizji lub wypadku konsekwencje dla właściciela pojazdu mogą być znacznie poważniejsze. W takim przypadku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci poszkodowanemu odszkodowanie, a następnie zażąda od właściciela zwrotu pieniędzy, co najczęściej wiąże się ze znacznym uszczupleniem jego portfela. Niewykupienie relatywnie taniego OC świadczy więc o nieodpowiedzialności właściciela pojazdu.

W przypadku samochodu osobowego kara za brak ważnego OC wynosi 500 euro, ciężarowego lub autobusu 800 euro, a pozostałych 100 euro. Wartości te mogą jednak ulec zmianie w zależności od okresu pozostawienia samochodu bez ubezpieczenia. Jeżeli jest on mniejszy niż 3 dni to opłata wynosi 20% wyżej wymienionych kwot, poniżej 14 dni będzie to 50%, brak ubezpieczenia przez okres powyżej 14 dni jest równoznaczny z opłaceniem kary w wysokości 100% wyżej podanych wartości.

Prawo do sprawdzenia, czy kierowca posiada dokument z ważnym ubezpieczeniem OC ma nie tylko Policja, ale także Inspekcja Ruchu Drogowego, Straż Graniczna i organy celne. Zapominalskim, którzy zostaną złapani na gorącym uczynku grozi mandat oraz odholowanie pojazdu na policyjny parking, oczywiście na koszt właściciela pojazdu.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl