niedziela, 30 grudnia 2012

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


Większość samochodów poruszających się na polskich drogach służy do przemieszczania się od punktu A do punktu B. Na szczęście są wyjątki, pojazdy o których mówi się, że mają dusze.

Każdy z nich ma pewną historię, związaną choćby z czasochłonną i kosztowną restauracją. Strata lub uszkodzenie takiego pojazdu wiąże się z wielkimi emocjami, ale także i kosztami, dlatego nie można nie ubezpieczyć samochodu zabytkowego.

Te wspaniałe maszyny charakteryzuje żółta tablica rejestracyjna zarezerwowana dla pojazdów zabytkowych lub unikatowych. Zabytkowych, a więc takich, które zostały wpisane do rejestru zabytków lub ujęte w centralnej ewidencji dóbr kultury, mających 25 lat i składających się w 75% z oryginalnych części. Unikatowym natomiast można nazwać, taki pojazd, który został wyrejestrowany i nie podlega powtórnej standardowej rejestracji. Musi mieć co najmniej 25 lat, przy czym produkcja musiała być wstrzymana 15 lat temu. I oczywiście rzeczoznawca musi stwierdzić, iż jest on unikatowy oraz ma szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Właściciel samochodu zabytkowego nie powinien nawet myśleć o tanim ubezpieczeniu i niskich kosztach eksploatacji. Ciąży na nim bowiem obowiązek opieki nad zabytkiem, a nieodpowiednie go wypełnianie wiąże się z karą grzywny, a nawet pozbawieniem wolności. Na każde zmiany należy uzyskać zgodę konserwatorów zabytków, a wyjazd za granicę wymaga pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Posiadający taki pojazd może skorzystać z ubezpieczenia OC i to najczęściej przy sprowadzaniu pojazdu na targi i zloty motoryzacyjne. Okres takiego ubezpieczenia nie może być krótszy niż 30 dni, a najczęściej obejmuje okres 3, 6 i 12 miesięcy. Jest on tak krótki ponieważ żywotność takiego pojazdu najczęściej nie jest zbyt długa. Zdobycie taniego AC lub jakiegokolwiek ubezpieczenia autocasco jest praktycznie niemożliwe lub wiąże się z dużymi problemami. Wymaga ono wyceny rzeczoznawcy i wysokich składek. Dla tych jednak, co z dumą chcą naliczać na licznik kolejne kilometry nic nie jest niemożliwe, nawet zdobycie ubezpieczenia NNW. Gwarantuje ono wypłatę odszkodowania w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu lub śmierci, zarówno kierowcy jak i pasażerów. Ubezpieczenie zabytków jest konieczne, bowiem zarówno samochody jak i motocykle, mimo sumiennej restauracji właścicieli często bywają zawodne. Wiąże się to z ogromnymi kosztami, które dodatkowo wymagają mnóstwa papierkowej roboty. Małe to jednak poświęcenie dla prawdziwych znawców i fanów wiekowych maszyn.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Ubezpieczenie dla rowerzysty

Ubezpieczenie dla rowerzysty

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


Rowerzysta często traktowany jako nieprawowity uczestnik ruchu. Lekceważą go nie tylko kierowcy samochodów, ale także firmy ubezpieczeniowe. A przecież jest on podobnie jak inni narażony na niebezpieczeństwa, zwłaszcza wtedy, gdy z powodu braku odpowiednich ścieżek rowerowych zmuszony jest do jazdy wśród samochodów.

Nabijając na licznik kolejne kilometry rowerzyści nie zastanawiają się nad czyhającymi tuż za rogiem zagrożeniami. Wymijając dziury, przechodniów, samochody, zjeżdżając z chodnika czy w wielu innych sytuacjach stanowi on zagrożenie nie tylko dla siebie, ale także dla innych. I choć ubezpieczenie dla cyklistów jest mało popularne, warto zastanowić się nad takim zabezpieczeniem.

Na polskim rynku taki rodzaj ubezpieczenia oferuje kilka zakładów. Zainteresowani mogą wybierać pomiędzy trzema różnymi rodzajami: ubezpieczenie od kradzieży CASCO, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej OC oraz ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków NNW. Jakie są warunki każdego z nich?

Pierwsze z nich – ubezpieczenie Casco, podobnie jak samochodowe AutoCasco chroni właściciela roweru od strat związanych z uszkodzeniem lub kradzieżą pojazdu. Do kradzieży pojazdu może dojść w dwóch przypadkach – gdy rower jest zamknięty w pomieszczeniu lub podczas jego użytkowania. Najczęściej ubezpieczyciele ściśle określają jakie warunki powinny być spełnione, by zostało wypłacone odszkodowanie. Gdy rower jest przechowywany w mieszkaniu najczęściej podlega on pod ubezpieczenie mieszkania jako jedna z ruchomości, nie ma więc problemu z ubezpieczeniem. Gorzej, gdy dwukołowiec przechowywany jest w pomieszczeniach, takich jak garaż lub piwnica. Przykładowo część ubezpieczycieli gwarantuje zwrot zaledwie 5% skradzionego przedmiotu, a tanie ubezpieczenia nie obejmują zasięgiem tego typu „przechowalni”. Natomiast najpopularniejszym sposobem utraty roweru jest kradzież przypiętego, pozostawionego np. przy stojaku roweru. Na chwilę obecną żaden zakład nie ma w swojej ofercie takiego ubezpieczenia.

Ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dla rowerzystów najczęściej wchodzą w skład ubezpieczeń OC w życiu prywatnym. Oczywiście wyłączają one szkody wyrządzone bliskim oraz popełnione w sposób umyślny i z premedytacją, pod wpływem środków odurzających, a także w trakcie uprawiania sportów wyczynowych.

Natomiast ostatnie z nich, a więc ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków gwarantuje wypłatę odszkodowania w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu lub śmierci ubezpieczonego. Przez nieszczęśliwy wypadek należy rozumieć zdarzenie wywołane przez czynniki zewnętrzne, które niesie za sobą wyżej wymienione następstwa.

Ubiegać o powyższe ubezpieczenia mogą się osoby posiadające wszelkiego rodzaju dokumenty, na podstawie których będzie można ocenić wartość roweru. Poza odpowiednim ubezpieczeniem rowerzysta powinien zadbać także o odpowiedni strój ochronny, który zabezpieczy go przed poważnymi kontuzjami. I tak jak pozostali uczestnicy ruchu drogowego nie może wyjechać w drogę bez znajomości podstawowych przepisów.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Szkoda całkowita sposobem na niższe odszkodowanie

Szkoda całkowita sposobem na niższe odszkodowanie

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


Przepisy zawarte w systemie ubezpieczeniowo-recyklingowym są dla polskich kierowców mało korzystne. Mimo to, firmy ubezpieczeniowe mają swoje sposoby na to, by jeszcze bardziej okantować klienta.

W jaki sposób się to dzieje i co zrobić, żeby nie zostać oszukanym? O tym poniżej.

O szkodzie całkowitej można mówić wówczas, gdy koszty naprawy samochodu przekraczają 70-80% wartości pojazdu. Wtedy to, ubezpieczyciele odmawiają wypłacenia odszkodowania potrzebnego do naprawy, tłumacząc, że jest to całkowicie nieopłacalne. W zamian proponują swoim klientom wypłatę sumy, która będzie wynikiem różnicy wartości auta w dniu stłuczki i wartości uszkodzonego pojazdu. Oznacza to, że jeżeli sprawny samochód kosztuje 10 tysięcy, a po wypadku jego wartość spada do 6 tysięcy, to ubezpieczyciel wypłaci zaledwie 4 tysiące. W przypadku, gdy auto da się tanio naprawić jest to korzystny układ, w większości przypadków pojazd nadaje się tylko na złom, a szkoda całkowita oznacza znaczne straty finansowe.

To, czy kierowcy uda się odzyskać pieniądze, w znacznym stopniu zależy od tego, czy był on sprawcą czy ofiarą wypadku. Jeżeli do stłuczki doszło nie z jego winy, ubezpieczenie pobierane jest z obowiązkowej polisy OC sprawcy. W takim przypadku szkoda całkowita może zostać orzeczona tylko i wyłącznie wtedy, gdy koszty naprawy przekraczają 100% wartości pojazdu sprzed wypadku. Jeżeli ubezpieczyciel zaproponuje inną możliwość nie trzeba się z nią zgadzać.

W znacznie trudniejszej sytuacji są sprawcy zdarzenia, których ubezpieczenie jest wypłacane z nieobowiązkowej polisy AC. W zależności od ubezpieczyciela może ona mieć różne warianty. Wykupując Autocasco kierowca zgadza się na proponowane w nim warunki warunki, często bardzo niekorzystne. Najczęściej pojawia się wśród nich zapis o tym, że w przypadku stwierdzenia przez rzeczoznawcę szkody całkowitej, (czyli jak pisałam, gdy naprawa przekracza 70-80% wartości pojazdu), ubezpieczyciel pozostawia wrak i wypłaca tylko różnicę wartości samochodu sprzed i po wypadku.

Jak się uchronić przed oszustwami firm ubezpieczeniowych? Już na samym początku należy przypilnować rzeczoznawcę, by właściwie wycenił auto, biorąc pod uwagę jego dodatkowe wyposażenie i ponadprzeciętnie dobry stan techniczny. Ofiary wypadków korzystają z OC sprawcy, należy więc zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel nie chce „wcisnąć” kwoty odszkodowania pobranej z AC. Jeżeli w trakcie wypadku, któryś z pasażerów zostanie ranny, należy ubiegać się o odszkodowanie z OC sprawcy. Pokrywa on także koszty holowania pojazdu. Obie strony biorące udział w wypadku powinny zwrócić uwagę na to, czy firma ubezpieczeniowa wywiązuje się ze swoich obowiązków w terminie.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Stłuczka? Załatw to bez wzywania policji.

Stłuczka? Załatw to bez wzywania policji

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


W zatłoczonym mieście nie trudno o kolizję drogową, zwaną potocznie „stłuczką”. Różni się ona tym od wypadku, że powoduje tylko szkody materialne, natomiast osoby biorące w niej udział nie odnoszą żadnych obrażeń.

W związku z niewielka szkodliwością czynu, formalności związane z odszkodowaniem można załatwić bez wzywania policji. A co konkretnie należy zrobić?

Przede wszystkim zachować spokój. Nawet niewielka kolizja potrafi dostarczyć wielu emocji trudnych do opanowania. Panika nigdy nie pomagała, a niestety niejednokrotnie była przyczyną większych problemów. Po opanowaniu sytuacji można przejść do formalności, które można załatwić samemu tylko wtedy, gdy sprawca przyznaje się do czynu, nie jest pod wpływem alkoholu, ma ważne ubezpieczenie OC, szkody są niewielkie oraz nikomu się nic nie stało.

Na policję można czasami czekać wiele godzin, dlatego najlepiej samodzielnie spisać oświadczenie. Powinny się w nim znaleźć dokładne dane osób biorących udział w zdarzeniu oraz dane samochodów. Nie może zabraknąć także danych z dowodów ubezpieczeń pojazdów. Z polisy OC należy spisać numer ubezpieczenia, TU sprawcy, datę ważności polisy oraz dane właściciela samochodu. Kierowca może nim nie być, ale ważne są dane właściciela. Należy także wyraźnie zaznaczyć kto był sprawcą wypadku oraz w jakich okolicznościach doszło do kolizji. Musi to być dokładny opis, rekonstrukcja wydarzeń z podaniem godziny, daty i miejsca. Dla pewności kierowcy mogą wymienić się numerami telefonów. W przypadku, gdy nie jest on właścicielem pojazdu, należy poprosić o numer właściciela.

By przyspieszyć proces uzyskiwania odszkodowania można sfotografować miejsce stłuczki, a także szkody powstałe w jej wyniku. Takie fotografie okazują się być bardzo pomocne dla firmy ubezpieczeniowej. Fotografując miejsce szkody należy pamiętać o tym, że na zdjęciach musi być widoczna tablica rejestracyjna oraz pole numerowe VIN – najlepiej zrobić osobne zdjęcie. Poza tym samochód powinien być sfotografowany po tej samej przekątnej, tzn. że jedno zdjęcie powinno obejmować przód i jeden bok, drugie – tył i drugi bok. I oczywiście nie może zabraknąć zdjęć uszkodzonych miejsc. Dobrym pomysłem jest wykonanie ksera dokumentów z których spisywane były dane. Niestety, najczęściej nie ma takiej możliwości, dlatego spisane informacje należy kilkakrotnie sprawdzić.

Jeżeli istnieje podejrzenie, że sprawca będzie chciał się wycofać z oświadczenia, trzeba koniecznie wezwać policję. Zdjęcia i oświadczenia wystarczą do uzyskania odszkodowania, może to jednak trwać znacznie dłużej niż z pomocą policji.

Przed sporządzeniem oświadczenia należy zabezpieczyć miejsce wypadku. Usunąć samochody z drogi, a także inne elementy które mogłyby zostać uszkodzone w trakcie wypadku. Jeżeli samochód jest niezdolny do dalszej jazdy, należy wezwać pomoc drogową.

W celu uzyskania odszkodowania, trzeba udać się z gotowym oświadczeniem do najbliższej placówki TU lub współpracującej agencji brokerskiej. Można także zadzwonić na infolinię z numeru znajdującego się na dowodzie i wykonywać polecenia konsultanta. Współcześnie nie ma także problemu z zawiadomieniem TU przez Internet, wystarczy wypełnić gotową aplikację na jego stronie internetowej.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Na co zwrócić uwagę przy wyborze AC?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze AC?

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki


O ile w przypadku wyboru ubezpieczenia obowiązkowego OC jedynym kryterium jest cena, o tyle w przypadku AC należy bliżej przyjrzeć się ofertom i wybrać najlepszą, nie najtańszą opcję.

Autocasco jest dobrowolnym ubezpieczeniem komunikacyjnym, które gwarantuje kierowcy wypłatę odszkodowania w przypadku wypadku, do którego doszło z winy ubezpieczającego, ewentualnej kradzieży, zdewastowania lub innych zdarzeń losowych.

Przy wyborze ubezpieczenia AC należy zwrócić uwagę na takie czynniki jak:

zakres ubezpieczenia, także terytorialny

wysokość udziału własnego w razie likwidacji szkody

maksymalna wysokość sumy ubezpieczyciela

W zakres podstawowego ubezpieczenia powinny wchodzić szkody spowodowane kolizją z pojazdem, zwierzęciem czy innym przedmiotem, dewastacją przez osoby trzecie, pożarem lub

wybuchem, złymi warunków pogodowymi, takimi jak huragan czy grad. Warto także sprawdzić czy podstawowa wersja AC chroni przed konsekwencjami kradzieży, zwłaszcza jeżeli ubezpieczający jest w trakcie spłacania kredytu.

Bardzo ważne są także indywidualne potrzeby ubezpieczającego, dlatego należy zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU). Drogie ubezpieczenie nie musi być dużo korzystniejsze od taniego AC, dlatego by wybrać najkorzystniejszą opcję należy się dokładnie przyjrzeć każdej z ofert. By ułatwić sobie to zadanie można skorzystać z kalkulatora ubezpieczeń. Ważny jest także sposób rozliczania się ubezpieczyciela, czy jest to forma gotówkowa czy bezgotówkowa, a może połączenie obu. Dla wielu kierowców istotne jest, czy będą oni mieli możliwość wyboru warsztatu mechanicznego, który podejmie się naprawy uszkodzonego samochodu. Należy także dowiedzieć się o wysokość wkładu własnego ubezpieczającego w razie wypadku, likwidacji szkody lub kradzieży.

Należy także zwrócić uwagę, czy suma ubezpieczenia jest stała czy zmienna, a więc czy ubezpieczyciel ma dokonywać ewentualnych obliczeń korzystając z wartości samochodu w dniu ubezpieczenia pojazdu, czy w dniu wypadku. Dobrze jest dowiedzieć się także, w jaki sposób została wykonana wycena samochodu. Oczywiście nie można zapomnieć o nieszczęsnym „małym druczku”, a więc załączniku w którym znajduje się lista przypadków, w których ubezpieczyciel nie będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Niektóre punkty są dość oczywiste, jak np. jazda po pijanemu, lepiej jednak się upewnić wcześniej, by później nie być niemile zaskoczonym.

Jeśli wszystkiego dowiemy się odpowiednio wcześnie, nie będziemy musieli się martwić w przyszłości.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl